Reclame Code Commissie fluit McDonald’s terug over frietjes

Foto:

Fastfoodketen McDonald’s heeft in maart in een paginagrote krantenadvertentie gezegd dat zijn Franse frietjes niets anders bevatten dan aardappel en zout. Dat mag niet langer gezegd worden.

Voedselwaakhond Foodwatch won hierover een zaak bij de Reclame Code Commissie.

Niets mis met een frietje op zijn tijd

In de bewuste advertentie in de Volkskrant stond dat de frietjes “gemaakt worden van de allerlekkerste aardappelen, voornamelijk van Nederlandse bodem. En aan die aardappelen wordt verder helemaal niets toegevoegd… behalve een snufje zout.” Maar in de ingrediëntenlijst op de website van McDonald’s staat dat ze ook dinatriumdifosfaat (stabilisator), dextrose en verschillende plantaardige oliën bevatten.

“Niets mis met een frietje op zijn tijd”, zegt Frank Lindner, campagneleider bij Foodwatch. “Maar consumenten worden misleid omdat de frietjes veel natuurlijker worden voorgesteld dan ze in werkelijkheid zijn. McDonald’s ontkent in deze reclame bewust de aanwezigheid van verschillende andere gerechten. Ze hadden deze leugenachtige advertentie nooit mogen plaatsen.”

Omdat de Reclame Code Commissie geen boetes of straffen kan uitdelen, eist Foodwatch “onmiddellijke en openbare rectificatie” van de fastfoodgigant. Volgens Foodwatch is McDonald’s de afgelopen jaren al negen keer eerder teruggefloten door de Reclame Code Commissie.

Bron: Nieuws.nl/ANP

 

Cookieinstellingen