Om de veiligheid van automobilisten te vergroten, zijn de laatste decennia kosten noch moeite gespaard, maar voor de fietser heeft de overheid veel te weinig gedaan. Dat moet veranderen, vindt de
Fietsersbond. Er zijn vier punten die vrij gemakkelijk zijn aan te pakken waardoor het aantal dode en gewonde fietsers zal dalen.
De vier belangrijkste thema's zijn het verkleinen van het snelheidsverschil, met name in de bebouwde kom, Het realiseren van veilige fietsroutes naar de scholen, fietspaden beter inrichten en de sociale veiligheid vergroten. Om dit aan te pakken roept de Fietsersbond mensen op om de veiligheid van fietsers te ondertekenen. Dat kan op de site van de
FietsersbondSnelheidsverschillen verkleinen
Zo’n 75% van de fietsers die omkomen in het verkeer overlijdt na een botsing met een auto. Dat aantal kan omlaag door de snelheid van auto’s te verlagen. Voer een lagere maximumsnelheid in van 30 km/u in de bebouwde kom en ook 60 km/u daarbuiten
Veilige fietsroutes naar school
Belangrijk is ook om samen met kinderen veilige schoolroutes maken. Samen met ouders, kinderen en fietsexperts kunnen veilige schoolomgevingen worden gemaakt zonder gevaarlijke obstakels zoals paaltjes.
Fietspaden beter inrichten
Fietspaden dienen beter te worden ingericht zodat iedereen veilig en comfortabel kan fietsen. Dit kan onder meer door fietspaaltjes weg te halen, geen hoge stoepranden te plaatsen en betere belijning aan te brengen. Brede fietspaden met een goede berm zorgen er voor dat fietsers minder snel vallen.
Sociale veiligheid op de fiets
Tijdens het fietsen wil iedereen zich veilig voelen, ook in het donker. Hiervoor kunnen meefietslijnen worden gemaakt, camera's geplaatst op onveilige stukken, maar ook dat er regelmatig gecontroleerd wordt op verlichting in tunnels en dat een fietser beter zichtbaar is door het snoeien of weghalen van onnodige struiken en bomen.
Natuurlijk kan de fietser zelf ook heel wat doen. Door zich aan de verkeersregels te houden en in het donker zichtbaar te zijn door goede verlichting.
Lees ook: