Wie een groene auto met zwaailichten en sirene voorbij ziet komen moet voorrang verlenen. Het gaat om een auto van de crisisorganisatie Veiligheidsregio
IJsselland. De bestuurders zijn officieren van dienst Bevolkingszorg en Communicatie. Hun taken binnen de crisisorganisatie liggen op het terrein van opvang en verzorging van mensen tijdens (brand)incidenten, rampen of crises en informatie verstrekken aan publiek en pers.
Veiligheidsregio IJsselland werkt voor elf Overijsselse gemeenten:
Dalfsen,
Deventer, Hardenberg,
Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en Zwolle. Om na een alarmering door de meldkamer snel naar de plaats van het incident in de
regio te rijden, kan het nodig zijn zwaailicht en sirene te gebruiken. Dat was ook voor de komst van de groene auto’s al zo. De crisisfunctionarissen, die allemaal zijn opgeleid voor het rijden met een voorrangsvoertuig, kunnen daardoor bijvoorbeeld de vluchtstrook gebruiken tijdens een file. De voertuigen zijn daarnaast uitgerust met alle operationele apparatuur die de functionaris nodig heeft voor zijn of haar taak.
Tijdens piketweken zijn de officieren van dienst 24/7 bereikbaar en beschikbaar voor de crisisorganisatie. De officieren van dienst Communicatie zijn daarnaast ook woordvoerder voor de brandweer.
Hoofd Bevolkingszorg Lizette Tijink is tevreden met de nieuwe voertuigen. “Wit, geel en rood hebben we al voor de politie, geneeskundige hulpverlening en de brandweer. Groen is de landelijke huisstijl van de crisisorganisaties van de 25 veiligheidsregio’s. We zijn daarmee beter zichtbaar en herkenbaar. In de nabije toekomst gaan we door met vergroenen. De mobiele commando unit, waarin het afstemmingsoverleg tussen de diensten plaatsvindt, wordt groen. Hetzelfde geldt voor de dienstauto’s van onze informatiemanagers. Zodra deze toe zijn aan vervanging, komen er ook groene voertuigen voor in de plaats.”
Coördinatie
De crisisorganisatie van Veiligheidsregio IJsselland is aan zet bij branden of incidenten die vragen om een gecoördineerde aanpak van de hulpdiensten, de zogeheten GRIP-incidenten. Er is in zo’n situatie afstemming nodig tussen de hulpverleningsdiensten en andere betrokken partijen. Iedereen die een rol vervult in onze crisisorganisatie wordt daar regelmatig op getraind.