Medische drone van Isala wordt steeds beter: ‘Willen drone kopen die 10 kilo mee kan nemen’

03 feb 2022, 22:57 Zwolle Nieuws
isala drone
Isala heeft de eerste vluchten met een medische drone er al op zitten.
Tussen de ziekenhuizen van Meppel en Zwolle is Isala al een tijd bezig met het testen van vluchten met medische drones. Inmiddels is daarvoor al een verbeterde drone aangekocht en het ziekenhuis heeft het oog al laten vallen op nog een betere drone.
De huidige drone kan zo'n anderhalve kilo aan materiaal meenemen. Dat zijn bijvoorbeeld monsters uit een lab of medicijnen. De nieuwe drone die is aangekocht kan ook vliegen in veel meer barre weersomstandigheden. "Dat geeft de garantie dat die altijd kan vliegen", zegt Klaas Henk van der Steege, beleidsadviseur lab-ziekenhuisdrone voor Isala.
Maar de drone die Isala op het oog heeft, kan nog veel meer. De drone is een kruising tussen een helikopter en een vliegtuig. Zo ziet die eruit tenminste. "Het voordeel van die is dat die heel weinig energie nodig heeft en veel verder kan vliegen. Die kan dan ook tussen Zwolle en Rotterdam vliegen." En de drone kan ook meer vervoeren. Deze drone kan zo'n 10 à 12 kilo vervoeren.

Zorg dichtbij

De afstand Meppel-Zwolle is voor de drone zo'n 16 kilometer. Via de drone is het vervoer al zo'n tien minuten sneller dan via de auto. Niet alleen de tijd is een voordeel van medisch dronevervoer. "We willen de patiënt zo dicht mogelijk bij huis onderzoeken en behandelen", vertelt manager Jan van der Kolk. Dat kan met de drone.
"In Meppel hebben we een nieuw ziekenhuis gebouwd, met plek voor een klein basislab. Daarin kunnen we lang niet alle diagnostiek uitvoeren." Met de drone kan die diagnostiek gemakkelijk naar Zwolle vervoerd worden, terwijl de patiënt gewoon in Meppel behandeld en getest kan worden. "En de hoogwaardige zorg blijft."
Isala wil in 2024 dronetransport ontwikkelen tussen ziekenhuizen van Isala en andere ziekenhuizen. Van der Kolk: "We zijn klein gestart, tussen Meppel en Zwolle. Maar ons droom is een landelijk dekkend netwerk." Daarvoor is veel testen nodig. Zo heeft Isala inmiddels ervaring opgedaan hoe je met een drone een snelweg moet 'oversteken' of over het spoor kan vliegen. "In Meppel kunnen we makkelijk opstarten, omdat het een dunbevolkt gebied is. In Zwolle is het veel dichtbevolkter. Er is meer bebouwing. Dat laatste stukje hebben we nog niet kunnen testen."

Verkeersleiding

Daarom wil Isala graag een ground control centrum voor heel Nederland instellen. Daarvanuit kan een dronepiloot meerdere medische drones in het land in de gaten houden en corrigeren als het moet. "In principe vliegen de drones helemaal autonoom", zegt Klaas Henk van der Steege.
De komende tijd is Isala nog druk bezig met het zoeken naar een geschikt start- en landingsplatform voor de drone. Die moet zo dicht mogelijk bij het ziekenhuis komen. Daarbij wordt zelfs gekeken naar het dak van het ziekenhuis. "Op dit moment is het nog een mobiele plek op de grond."